pondělí 14. března 2011

SexEd Otázky a odpovědi: CO SI MYSLÍTE O MASTURBACI?

V těchto dnech se s vámi dívám na několik otázek, které jsem v průběhu série SexEd dostal, a na odpovědi, které jsem poskytl na setkání Element+ ve středu 2.3. Vaše komentáře jsou vítány.

Bible kupodivu zcela mlčí ohledně masturbace. Skutečně. Někteří si myslí, že je tam příběh o Onánovi, ze kterého máme slovo onanie, ale Onánův hřích bylo nesplnění povinnosti vůči ženě jeho zesnulého bratra, ne sebeukájení. Na druhou stranu Ježíš jasně říká, že kdo na (cizí) ženu pohlédne chtivě, zhřešil smilstvem. Takže, vzato do důsledku, pokud se ukájíš „na sucho“ bez fantazírování o ženě (či muži, dnes není žádné tabu mluvit o masturbaci žen), pak to hřích není, ale když do toho zapojíš své fantazie ohledně jiného člověka, kdo není tvým manželem nebo manželkou, pak se to hříchem stává. Není to ovšem ona motorická činnost, co je hříchem, ale nečisté myšlenky. Proto, když půjdeš k doktorovi dát sperma, nehřešíš. A kdybychom to postavili ještě dál, pokud jsi ženatý/vdaná a fantazíruješ o vlastním manželovi/manželce, pak je to v pořádku. I když otázkou zůstává, proč to raději neděláš přímo s ní/ním…

Lidé obvykle masturbují z různých důvodů:
• Cítí se dobře
• Partner, se kterým bychom mohli mít sex, není nablízku, nebo ho nemáme
• Uvolňuje to sexuální napětí
• Není tam risk nechtěného těhotenství a nakažení nemocemi

Kdysi byla masturbace považována za příčinu šílenství. Dnes je považována za přirozené poznávání sama sebe. Nicméně, hlavní pointa se točí okolo fantazií a sebekontroly. Díky tomu se masturbace stává nakažlivou k závislosti, v našem mozku se totiž uvolňuje chemická látka, která nás nutí znovu sledovat porno, fantazírovat a masturbovat. Díky tomu se masturbace stává náhražkou plnohodnotného sexu. Je totiž zaměřený na nás samotné. 1. Korintským 20,23-24: "Všechno smím" - budiž, ale ne všechno je prospěšné; všechno smím, ale ne všechno pomáhá. Nikomu ať nejde o vlastní prospěch, ale o prospěch toho druhého.

15 komentářů:

  1. Až tak jednoduše pojmout masturbaci bez fantazie, jako jednání - "bezhříšné" si myslím nejde. Na toto téma vřele všem, kteří mají tento "problém" doporučuju knihu Porn-again christian (znovuzporněný křesťan), kterou napsal pastor, který se touto problematikou již několik let zabývá. Dá se volně stahnout v češtině na této stránce: http://www.4youth.cz/odkazy/66-problematika-pornografie.html
    Jakub

    OdpovědětVymazat
  2. Osobně si myslím, že o masturbaci píše Matouš ve svém evangeliu, konkrétně 5/30 "A jestliţe tě svádí tvá
    pravá ruka, utni ji a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe aby zahynul jeden ze tvých údů, než aby celé tvé tělo bylo uvrženo do pekla."

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji za komentář. Myslím si, že neznám respektovaného biblistu (ani osobně ani skrze texty), který by uvedený verš z Matouše považoval za zmínku o masturbaci, navíc neznám moc jednorukých mužů (či žen) ve svém okolí :-) Čímž však nepopírám, že tento verš někoho může takto oslovit, pokud má s masturbací problémy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokoj tobě Lukáši,
      myslím, že nemůžeš biblicky podepřít svůj názor, že pokud onanuješ na sucho, nehřešíš. Je to v rozporu s celkovým Božím plánem pro člověka. Onanie mužů, či masturbace u žen je totiž sobecké, velmi soběstředně zaměřené jednání.
      Musíš začít od Genesis 1; 26-27. Bůh stvořil člověka jako muže a ženu, ne jako muže a jeho levou, či pravou ruku. ani jako ženu a její pravou, či levou ruku. Muž a žena se mají stát v posvěceném manželském svazku jedním tělem Gn 2; 24. Toto spojení vrcholí milostným aktem, a v něm má být sjednocen muž se svou ženou a naopak, důvěrně, velmi intimně poznají jeden druhého!
      Dochází ke splynutí všech složek dvou lidských bytostí, muže a ženy. Mysl, duše, duch i těla jsou v aktu milostném skutečně spojené. Manželství znamená plnost, plnost je právě v tomto skoro až mysteriozním způsobu, kdy se manželé stávají opravdu jedním tělem při fyzickém spojení, korunována.
      Dále Pavel říká, že muž nemá své tělo pro sebe, ani žena své pro sebe, 1 Kor 7; 3-5, ale jeden pro druhého, muž svým tělem potěšuje ženu prostřednictvím nádherného daru tělesného laskání a rozkoše a dovádí ji k vrcholu této rozkoše, žena činí muže šťastného stejným způsobem, svým tělem. Nad tělem ženy v kontextu využití těla k sexu má tedy autoritu muž, a naopak žena má v tomto kontextu autoritu nad tělem muže. Jeden druhému se nesmí odpírat. Odpírat tělesnou rozkoš svému manželovi, své manželce je hřích. Jen po vzájemné domluvě si mohou na nějaký čas odříkat toto manžeské potěšení a postit se od něj.
      Muž tedy nemá své tělo pro sebe, aby si sním hrál, a sám se laskal, ani žena. Jeden každý z nich má své tělo pro svého manžela. Jakékoli uspokojování mimo manželství je tedy v rozporu s Božím plánem. A tedy i autoerotika.

      1) Sebeukájení je tedy mimo plán Boha, a je soběstředné a sobecké, a to i přesto, že udržíš při něm mysl čistou.
      2)Je slepou uličkou, protože ze své podstaty nemůže naplnit Boží plán, sex patří do manželství jako veliké potěšení manželů, aby naplńovali Boží vůli a záměr o jednom těle a mohli prožívat požehnání blízkosti a jednoty.
      3)Z tohoto láskyplného svazku také přicházejí na svět děti, tedy nové lidské bytosti, povolané k uctíváni Boha, neboť k tomu byl člověk stvořen, aby žil v obecenství s Bohem, v takovém obecenství, které Boha uctívá a oslavuje.
      4) Onan skutečně hřešil, jak říkáš správně tím, že nezajistil v Izraeli jméno svého zemřelého bratra, tím, že podle příkazu Boha měl splodit svému zesnulému bratru potomky, k tomu mu dal Bůh potenciál, v podobě těla, utvořeného tak,aby tuto vůli Boha naplnil. Ale sexuální potenciál těl muže i ženy je právě tak stvořen k tomu, aby naplnil stejně jasnou a rozhodnou Boží vůli o manželském splynutí muže a ženy v jedno tělo, a v naplnění země požehnaným potomstvem, oslavujícím Boha. této jasné Boží vůli má být podřízen. Svá těla nemáme pro sebe, jsme-li oddáni, máme svůj sexuální potenciál pro své partnery. Pokud nás Bůh obdařil výjmečností, o které mluví Pavel v 1. Kor 7;7, pak patříme ke šťastlivcům, o které se Bůh s nikým nedělí! ti nemusejí zápasit s tím, že by měli manžela za přednějšího Boha. Ale Pavel správně podotýká, že jedni mají dar manželství, druzí dar zůstat od druhého pohlaví nepoznáni, a k životu mimo manželství, tím více se oddávají Bohu.
      Pavel UL
      Pavel ústí n/l

      Vymazat
    2. Ahoj Pavle z Ústí. Děkuji za reakci, možná si ale stačilo přečíst všechny komentáře a mé odpovědi níže, protože na většinu podobných komentářů reaguji níže. Ano, biblicky nemohu podepřít názor, že masturbace na sucho není hřích úplně stejně jako ty nedokážeš biblicky podepřít názor, že je to hřích. Jednoduše proto, že o tom Bible vůbec nemluví. Všechny tebou uváděné verše jsou dedukční, ale přímo o masturbaci se v nich nemluví (pouze z nich dedukuješ své hodnoty, což není špatné, ale není to "podepřeno Biblí"). Nicméně, tady ti kopíruji jeden z těch dřívějších komentářů, ve kterém zodpovídám na podobné námitky:

      Já se nezastávám masturbace jako takové (a to ani bez fantazírování), ale faktem je, že Bible o ní přímo nemluví. Všechny verše, které tady v diskuzi padly, jsou verše, které na masturbaci můžeme vztáhnout, když chceme, ale taky nemusíme (jinými slovy, mluví se v nich o obecné nečistotě a hříchu atd). Náš výklad těchto veršů je dedukční, prostě něco předpokládáme a proto tam vidíme i odpověď na toto téma. Tím ovšem neříkám, že masturbace je v pohodě. Chtěl jsem dokázat, že masturbovat "na suchu" je docela těžké, protože porno-fantazie-masturbace jsou úzce propojeny (viz blog ze 17.3.2011).

      Když bych měl být adresný k Vaším komentářům, pak bych mohl namítnout toto: Chrámem Ducha svatého jsou věřící, takže to znamená, že masturbace nevěřícího člověka hříchem není? Žádost je více vnitřní motivace než samotný akt, nemluví tedy Petr spíše o tom, že bychom neměli fantazírovat (což říkal jasně i Ježíš)? Ano, ženino tělo patří muži a mužovo ženě, ale když je někdo sám (nemá ženu nebo muže), vztahuje se to i na něj? Abych to shrnul: Souhlasím s vámi, že masturbace je sobecký čin. Explicitně se v Bibli však nepopisuje, takže už bych neřekl, že je nebiblický. Stejně tak je nebiblické mnoho jiných věcí, které Bible nepopisuje (jako je třeba psát blog v počítači), ale to asi není to, co tím máte na mysli. Souhlasím ovšem plně s Vámi, že masturbace bez nečistých myšlenek je balancování na hraně (i když neznám osobně nikoho, kdo masturbuje bez myšlenek :-)

      Vymazat
    3. ahoj Lukáši,
      odpusť velmi pozdní reakci. správně píšeš, že bible přímo nikde o masturbaci, či onanii nemluví. Ale nesouhlasím s tvým tvrzením, že nemohu biblicky potvrdit onanii na sucho, jako hříšné jednání. Písmo se nikde nezmiňuje o porušování autorských práv, ale každý ví, že opsat diplomku je hřích. Písmo charakterizuje každé soběstředné jednání jako jednání hříšné, je to vždy druh určitého modlářství, kde člověku jde o uspokojení vlastní touhy. Také musím bojovat o čistotu, takže jsem studoval dost křesťanských materiálů. Především však je nutné číst Písmo jako celek. Zamysli se, koho tím oslavuješ, pokud onanuješ, Boha, nebo tělo. Čí vůli a touhu naplňuješ, když onanuješ, vůli těla, nebo Boha? Ale samozřejmě ten, kdo u toho mysl čistou neudrží, je na tom hůře. obrázek už tomu dává charakter cizoložství. Masturbace něvěřícího je také hříchem, on ale to sám není schopen rozpoznat, křesťan ale chodí v světle a dříve nebo i později mu zasvítí i v této věci. Touha je legitimní a dává ji Bůh. V okamžiku, kdy se člověk rozhodne ji naplnit mimo rámec stanovený Bohem (manželský sex), jedná proti Boží vůli. Takové jednání je sebestředné, a soběstřednost je modlářství, které na trůn dosazuje vlastní já, místo Boha. Nepíšu to jako mravokárce, sám bojuji o čistotu a také prohrávám. ale vidím, že vždy, když padnu, je to proto, že jsem dosadil na trůn svého života sebe místo Boha,na kterého jsem v tu chvíli zapomněl,potom jen naplním své touhy. V tomto případě tělesnou žádost.
      Pán s tebou. Pavel

      Vymazat
    4. Ahoj zase po roce :-)

      Jak jsem psal výše, nezastávám se masturbace tak ani onak, na druhou stranu buď opatrný s kartou modlářství. To je v Bibli dost jasně definované a pokud ho rozšíříš na jakoukoliv sobeckost nebo sebestřednost, pak jsi prakticky ze všech lidí udělal modláře. Sobeckost je totiž lidem vrozená vlastnost (díky pádu samozřejmě), vedení k lásce je prakticky "proti přirozenosti" a proto tak mocné a přitažlivé poselství. A když jsme u toho, jak bys vysvětlil Pavlův ambivilentní postoj k jezení masa obětovaného modlám? To bylo mnohem vážnější modlářství než sebestřednost, a přesto to Pavel řeší jen tehdy, kdyby to mělo někoho jiného ovlivnit, protože samotné maso obětované modlám (tedy démonům) věřicímu uškodit nemohlo.

      Nejsem proti vymezování se proti masturbaci, ale chce to najít rozumné důvody, které nebudou znásilňovat Bibli směrem, o kterém nemluví. Přece ten verš, který zmiňuji na závěr tohoto blogu, je dost výstižný: Všechno mohu, ale ne všechno prospívá. Copak by nestačilo prostě říct: Hele, masturbace ti neprospívá?

      Co si většina křesťanů žel neuvědomuje, je to, že pokud lidi motivují ke zralosti a svatosti pomoci viny nebo argumentů, které jsou za hranou (a tam bych dal i připodobňování masturbace k modloslužbě), tato motivace je velmi nestálá a nakonec se obrátí proti nim. Raději bychom měli lidi vést blíž ke Kristu, aby se přiblížili k tomu, který je živým kamenem a sami se tak stali živými kameny, jak napsal Petr.

      Pěkné léto.

      Vymazat
  4. Ano, nejspíš to s masturbací nemá nic společného, ale když jsem zmiňovaný verš poprvé četl v bibli, tak jsem dost dloho přemýšlel nad významem a žádné lepší vysvětlení mě nenapadlo. Samozřejmě nejsem biblista a se svými vědomostmi těžko můžu s někým debatovat na téma bible :-) Každopádně děkuji z areakci

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za odpověď. Nechtěl jsem, aby to vyznělo, že člověk musí být odborníkem na Bibli, aby o tom mohl debatovat, to vůbec ne. Díky, že jste si našel čas na reakci!

    OdpovědětVymazat
  6. Já si také myslím, že i masturbace bez fatnazie není v pořádku. Přeci naše tělo je chrámem Ducha Svatého. Dále si myslím, že masturbace je přece "odpověď" na žádosti lidského těla, tudíž vycházím z verše: 1.Petrova 14-16: jako poslušné děti nedejte se opanovat žádostmi, které vás ovládaly předtím, v době vaší nevědomosti, ale jako je svatý ten, který vás povoloal buďte i vy svatí v celém způsobu života...Pak také masturbovat bez nečistých myšelenek je jako balancování na hraně (připodobnila bych to k tomu, jak popisujete důvody proč by pár spolu neměl žít před svatbou ikdyž bez sexu). O masturbaci mezi manžely si myslím, že by ani jeden z nich neměl mastrubovat sám, idkyž třeba myslí na svou polovičku. 1. Kor. 7.4: Žena nemá své tělo pro sebe, ale pro svého muže. Podobně ani muž nemá své tělo pro svou ženu. Takže podle mě se jedná o sobecký a nebliblický čin. U lékaře jde semeno odebrat i jiným způsobem než masturbací...Děkuji za reakci!

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji za reakci. Já se nezastávám masturbace jako takové (a to ani bez fantazírování), ale faktem je, že Bible o ní přímo nemluví. Všechny verše, které tady v diskuzi padly, jsou verše, které na masturbaci můžeme vztáhnout, když chceme, ale taky nemusíme (jinými slovy, mluví se v nich o obecné nečistotě a hříchu atd). Náš výklad těchto veršů je dedukční, prostě něco předpokládáme a proto tam vidíme i odpověď na toto téma. Tím ovšem neříkám, že masturbace je v pohodě. Chtěl jsem dokázat, že masturbovat "na suchu" je docela těžké, protože porno-fantazie-masturbace jsou úzce propojeny (viz dnešní blog ze 17.3.).

    Když bych měl být adresný k Vaším komentářům, pak bych mohl namítnout toto: Chrámem Ducha svatého jsou věřící, takže to znamená, že masturbace nevěřícího člověka hříchem není? Žádost je více vnitřní motivace než samotný akt, nemluví tedy Petr spíše o tom, že bychom neměli fantazírovat (což říkal jasně i Ježíš)? Ano, ženino tělo patří muži a mužovo ženě, ale když je někdo sám (nemá ženu nebo muže), vztahuje se to i na něj? Abych to shrnul: Souhlasím s vámi, že masturbace je sobecký čin. Explicitně se v Bibli však nepopisuje, takže už bych neřekl, že je nebiblický. Stejně tak je nebiblické mnoho jiných věcí, které Bible nepopisuje (jako je třeba psát blog v počítači), ale to asi není to, co tím máte na mysli. Souhlasím ovšem plně s Vámi, že masturbace bez nečistých myšlenek je balancování na hraně (i když neznám osobně nikoho, kdo masturbuje bez myšlenek :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Zdravím, jsem přesvědčen, že výše uvedený výklad je rozumný a již jsem ho v AC slyšel. Mohu mluvit pouze za muže. Z praxe vím, a nemluvím pouze ze své zkušenosti, že u značné části mužů se zdravou sexuální touhou se za nějaký čas nahromadí sexuální napětí (tvorba spermií, hormony) a to je potřeba uvolnit. Pokud je toto napětí nahromaděno, může být velmi neúnosné a docházet k značným pokušením a skutkům někdy i s problematickými následky, nehledě na to, že takový jedinec je zuřivý, nevrlý, agresivní vůči okolí a je mnohdy těžké se ovládat a dopouští se dalších hříchů. Je také vzrušivější vůči vnějším zrakovým podnětům, tím myslím letní vyzývavé úbory žen na pracovišti, v tramvaji atd. Bůh může zasáhnout uklidněním na základě modlitby víry, ale často je to v praxi jinak. Nejlépe je uvolnit toto napětí samozřejmě pravidelným sexem s manželkou. Porno spojené s masturbací atd. je těžký hřích a manželky často velmi zraňuje. V případě nemožnosti sexu s manželkou dochází často po období velké nervozity k výronům semene ve spánku, což je ve velkém množství případů spojeno se značně hříšnými erotickými sny, jak u mladých, tak starších. Sny člověk může těžko ovlivnit, ale není to dle mého názoru v pořádku. V takovém případě, pokud je napětí značně nahromaděno, a není možno mít sex s manželkou se přikláním s Vašemu výkladu masturbace bez zvrhlých představ a je to možné a není to hřích. Pouze bych doplnil, že dle mého názoru to může být provedeno pouze k uvolnění sexuálního napětí (tj. nahromadění spermatu). Nesmí to být závislost, tj. masturbuji kdykoliv se mi chce pro zlepšení nálady, a pokud je daný člověk ženatý, nesmí to ohrozit láskyplný vztah s manželkou, tj. masturbovat na úkor normálního pohlavního styku, protože se mi to líbí víc nebo je to jednodušší než styk.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den, děkuji za reakci. S mnohým ve vašem komentáři souhlasím, ale mám jednu otázku: Proč si myslíte, že erotické sny, potažmo noční poluce, jsou hříšné? Nemůže to být spíše tak, že to je systém, který Bůh vymyslel, aby nám pomohl se s nahromaděním napětím vypořádat přirozeně či automaticky? Hezký den.

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den, neřekl jsem, že jsou hříšné, ale že to není dle mého názoru zcela v pořádku a to i z praktického hlediska (znečištěné pyžamo atd.). Pokud jde o mě, tak když mám sexuální sny jiné než o manželce, vždy zkoumám, co jsem udělal, že jsem je nechal vejít a kde je chyba. Často najdu nějaké dveře, kterými vešly a pak musím činit pokání, abych je pokud možno zavřel a pokusil se jich napříště vyvarovat :). Ale nemám je často :). Takže poluce hřích není, ale pokud jsou s tím spojeny silné pornografické erotické sny jiné než o manželce, dle mých zkušeností se něco děje, člověk otevřel něčemu dveře a to i třeba v důsledku nahromaděného sexuálního napětí. Ale souhlasím s Vámi, poluce hřích není.

    Nejhorší metla dnešní doby je pornografie. Zásadně doporučuji kvalitní internetový filtr, pokud možno pouze např. manželka zná heslo (pokud s tím ovšem nemá potíže) a zdravý duchovní a sexuální život, pak je vítězství realitou. Alespoň u nás to velmi dobře funguje a jsme od pornografie svobodní. Toto jsem uvedl z toho důvodu, že to s masturbací značně souvisí.
    Mějte se.

    Zdeněk

    OdpovědětVymazat
  11. Přidávám velmi zajímavý článek k tématu: http://xman.idnes.cz/hnuti-proti-masturbaci-a-pornu-dmf-/xman-styl.aspx?c=A130510_124030_xman-styl_fro

    OdpovědětVymazat