pondělí 9. ledna 2012

Mých 10 nejlepších knih roku 2011

Jako každý rok v lednu, i letos pokračuji s tradičním přehledem 10 knih, které mě nejvíce oslovily v předcházejícím roce. Celkem jsem přečetl rovných 80 knih, do seznamu nepočítám Bibli, kterou čtu průběžně již hodně let, a zahrnuji tam pouze knihy, které jsem dočetl. Zde je tedy letošní seznam podle důležitosti:

1. Henry Cloud: The Necessary Endings (Harper Business). Pravděpodobně nejlepší a nejdůležitější Cloudova kniha pojednává o schopnostech ukončovat vztahy nebo projekty podle vzoru sadaře, který prořezává stromy, aby nesly ještě lepší ovoce. Jednoznačně kniha roku.

2. Andy Stanley: Enemies of the Heart (Multnomah). Tato reedice dřívější knihy It Came From Within je důležitým přehledem čtyřech emocí, které ničí naše vztahy, náš život a naši budoucnost. Na základě této knihy jsme v Elementu pořádali sérii Nepřátelé srdce.

3. John Eldredge: A Beautiful Outlaw (Faith Words). Když jsem se připravoval na sérii Portréty, přečetl jsem hodně knih o Ježíši. Tahle z nich byla zdaleka nejlepší, byť se v jeden moment Eldredge neubránil zvednutému kárajícímu ukazováčku. Nicméně, konečně pohled na Ježíše tak, jak v něj sám věřím.

4. Timothy Keller: Marnotratný Bůh (Triton). Chválím nakladatelství Triton za jejich novou edici, v jejimž rámci vyšly dvě knihy od Kellera v češtině. Keller je jedním z nejvivnějších pastorů a myslitelů současnosti a přestože je tato kniha rozsahem velmi krátká, myšlenek tam má bohatě a bohatě.

5. John Grisham: Přiznání (Knižní klub). Pokud se divíte, že se mi do seznamu nejlepších knih letos dostal také román, vězte, že to není bezdůvodné. Grisham napsal v tomto románu napsaném podle skutečné události strhující obhajobu pohledu, který chce zrušit trest smrti. Američtí kritici Grishama to označují až za levicovou rétoriku, ale protože si myslím, že o levicové rétorice něco vím, myslím si, že s argumenty zde podanými se lidé musí vyrovnat trochu jinak, než to odmítnout a priori.

6. Kevin Leman: Harmonie v manželství (Návrat domů). Před rokem jsem v Elementu přednášek sérii SexEd, která byla naší nejlépe hodnocenou sérii přednášek (zdarma si ji můžete stáhnout na podcastech v iTunes nebo na webu element.cx). U té příležitosti jsem přečetl tolik knih o sexu, že jsem měl pocit, že je ze mně zdatný sexuolog :-) U téhle knihy jsem se výborně bavil, skvěle se poučil a všem ji doporučoval.

7. Gayle Haggard: Why I Stayed (Tyndale). Gayle je manželkou známého pastora Teda, který musel opustit svou církev po sexuálním skandálu. V této knize Gayle popisuje, proč se rozhodla zůstat s Tedem, odpustit mu, a jak se vypořádala s náhle připisovanou vinou, kterou náboženské instituce tak dobře zvládají, byť sama se v ničem neprovinila.

8. Ken Blanchard: Lead with LUV (FT Press). Knižní rozhovor autora o managamentu s bývalou prezidentkou Southwest Airlies, letecké společnosti s nejsilnější firemní kulturou v USA. Výborné postřehy.

9. Jaroslav Kmenta: Superguru Bárta (JKM). Kauzu Věci veřejných jsem v novinách sledoval od počátku. V této velmi zajímavé knize Kmetna popisuje zákulisí reportáží a ucelený pohled na Bártu. Při čtení mě mrazilo i těšilo. Mrazilo, že lidi jako Bárta jsou stále v politice, a těšilo, že novináři jako Kmenta jsou stále v naší zemi.

10. Dan Senor a Saul Singer: Start-Up Nation (Aligier). Na závěr historický exkurz do podnikatelské kultury současného Izraele. Vůbec jsem nečekal, že to bude tak zábavná a inovativní kniha, přestože byly pasáže, které bych zkrátil.

Už teď se těším na všechny knihy, které přečtu v tomto roce. :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat